همانطور که میدانید مهمترین بخش هر کسب و کاری بازاریابی، معرفی برند، تبلیغات و در پی آن جذب مشتری می باشد. با توجه به این که این روزها دنیای دیجیتال لحظه به لحظه رو به پیشرفت و از محبوبیت بیشتری برخوردار می شود، می توان گفت که یکی از بهترین بسترها برای تبلیغات و بازاریابی است. لذا آشنایی و ورود به این بستر و زیرساخت پرنفوذ برای افراد، شرکت ها و سازمان ها امری حیاتی می باشد.

تعریف

معنای لغوی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

«بازاریابی دیجیتالی»!

 

به طور کلی بازاریابی که از طریق لوازم دیجیتالی به خصوص اینترنت انجام گیرد بازاریابی دیجیتالی گفته میشود. دیجیتال مارکتینگ معمولا به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر لوازم دیجیتال (آنلاین و غیرآنلاین) صورت میگیرد. یکی از مهمترین مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی و جذب مشتری این است که در این روش بازاریابی، تحلیل رفتارها و سلایق مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این موضوع باعث می شود شما بر طبق سلایق آنها عمل کنید و به تبلیغات بپردازید و در زمان مناسب تبلیغات خود را به طیف گسترده ای از کاربران نمایش دهید و در نتیجه جذب مشتری بسیار راحت تر صورت گیرد.

کاربرد دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال میتواند در هر کسب و کاری و در هر صنعتی به کار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را می;فروشید و یا چه نوع خدماتی ارائه می دهید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال میتواند با شناخت شخصیتهای خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسب و کارها باید به یک شکل، از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. در زمینه بازاریابی کسب و کارها به چند دسته تقسیم می شوند و هر کدام از آنها استراتژی بازاریابی مختص به خود را دارند که در زیر به معرفی انواع کسب و کارها می پردازیم:


کسب و کارهای B2B

یکی از انواع ارتباط سازمان با مشتریانش مدل B2B است. در این مدل که  Business to Business نام دارد، معمولا تجهیزات، ماشینآلات و یا خدمات مربوط به آن را به سایر شرکتها ارائه میدهند. وقتی یک سازمان تصمیم به خرید این قبیل کالاهای سرمایهای میگیرد، بسته به نوع کالا و نوع ساختار سازمانی، افراد مختلفی در آن سازمان بر این تصمیم، تاثیر گذار میگذارند، از جمله:مدیر خرید، کارپرداز،مدیر واحد سفارش دهنده، مدیر مالی، کاربر نهایی تجهیز، کمیسیون معاملات و حتی مدیر عامل. برای موفقیت در فروش B2B باید ساختار تصمیمگیری خرید هر مشتری را شناسایی کنیم و به خوبی با افراد موثر در تصمیم خرید، ارتباط برقرار نماییم.

برندینگ B2B چیزی بیش از نمای ظاهری یک برند است. برندینگ B2B یعنی خلق فضایی در ذهن مشتری و داشتن یک سیستم ارزشی منسجم در تمامی جنبههای تعامل با مشتری. زیرا در این کسب و کارها  سود بالقوه محصول اهمیت بیشتری دارد. در بازاریابی B2B تجار مجبور به شناخت مشتریان و واسطه ها می باشند. برای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای B2B پیشنهاد می شود از شبکه های اجتماعی کسب و کار محور بیشتر استفاده شود تا شبکه های اجتماعی فردی. به طور مثال LinkedIn یک شبکه اجتماعی کسب و کار محور است و اکثر افراد برای شناسایی و معرفی نوع کسب و کار و مهارت های خود به این شبکه اجتماعی مراجعه می کنند.پیش از معرفی کسب و کارهای B2B باید ابتدا مخاطب ها شناسایی شده و نوع نیاز آنها بررسی شود سپس از طریق ایمیل مارکتینگ و یا فعالیت در شبکه های اجتماعی مرتبط با مخاطب بازاریابی دیجیتال صورت پذیرد.


کسب و کارهای B2C

نوع دیگری از کسب کار، کسب و کار مدل B2C است که مخفف عبارت Business to Consumer می باشد. در این نوع کسب و کار سازمان ها و شرکت ها مستقیما با مصرف کننده ارتباط دارند و محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه می دهند. در این نوع کسب و کار طبیعتا انتخاب راحت تر صورت می گیرد و نیازی به تایید افراد زیادی برای رسیدن به نتیجه و تصمیم گیری نیست. به طور مثال یک کالای مصرفی مانند پنیر، حتی وقتی برای یک خانه با تعداد اعضای خانواده زیاد گرفته شود، باز هم طبق سلیقه تک تک افراد تهیه می شود و بعضا شاهد وجود چندین نوع پنیر در یخچال خانه ها هستیم.

یا اقلامی مانند رب گوجه فرنگی، که مارک و برند آن توسط خانم خانه و یا کسی که مسئولیت آشپزی را در خانه به عهده دارد انتخاب می گردد. بنابراین برای بازاریابی در کسب و کارهای B2C احتیاج زیادی به تحلیل و بررسی و قانع کردن تعداد زیادی از افراد برای انتخاب ندارد. شرکت های B2C برای معرفی خود و وب سایتشان از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و یا Pinterest استفاده کنید. زیرا این شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری بر انتخاب فردی دارد و راه معرفی کالا و خدمات را هموارتر می کند.


کسب و کارهای C2C

از دیگر انواع کسب و کار می توان به کسب و کارهای C2C اشاره کرد. این نوع کسب و کار، فضایی را جهت ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر برای فروش کالا و یا ارائه خدمات خود مهیا می کند. به عنوان مثال وب سایت هایی نظیر دیوار یا شیپور از نمونه های کسب و کارهای C2C می باشند. بازاریابی C2C با گسترش استفاده از اینترنت و بازاریابی دیجیتال، محبوبیت یافت. از نمونه های خارجی این نوع کسب و کار می توان به سایت ebay اشاره کرد.

این نوع سایت ها درآمد خود را از طریق هزینه ی ثبت آگهی و هزینه های دریافتی از فروشندگان برای نمایش آگهی فروش آنها به دست می آورند و روز به روز در حال پیشرفت هستند. بازاریابی این گونه از کسب و کارها نیز مانند کسب و کارهای B2C صورت می گیرد. زیرا در کسب و کار C2C نیز مخاطب، مصرف کننده می باشد، و نه شرکت ها و سازمان ها و گروهی از افراد؛ بنابراین تصمیم گیری در زمینه استفاده از خدمات C2C نیز بر عهده یک نفر است.

پیشنهاد پارسیان هاست:استفاده از هاست ویندوز برای سایتهایی که با زبان asp.net نوشته شده اند و استفاده از هاست لینوکس برای سایتهایی که با زبان php نوشته شده اند ضروری است و میتواند موجب افزایش کیفیت سایت شما و افزایش سرعت و در نتیجه افزایش بازدید از سایت شما شود.

انواع روش ها و مفاهیم بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی محتوا (Content Marketing) به عنوان زیر مجموعه و سوخت اصلی بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی ویدیویی ( Video Marketing)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

 

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

 

تبلیغات بنری (Banner Advertising)

 

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

 

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

 

تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

 

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

هر کدام از این روش ها به تنهایی و یا ترکیبی از آنها می تواند برای یکی از انواع کسب و کار مفید باشند. حتی می توان گفت در هر روش نیز با توجه به نوع کسب و کار می توان راه های بهتری را انتخاب کرد. به طور مثال برای روش بازاریابی شبکه  اجتماعی، در توضیحات هر کدام از انواع کسب و کار، برای مثال به راهکارهایی اشاره کردیم.

 

یکی از نکات مورد توجه در بازاریابی دیجیتال با استفاده از هر روشی، تولید محتوای مجاب کننده است. جالب است بدانید که میانگین زمان توجه افراد به یک محتوا به ۸ ثانیه، صاحبان وب سایت ها به ازای هر محتوا تنها ۸ ثانیه فرصت دارند تا توجه کاربران را جلب نمایند. یکی از نکات که بسیار مهم و قابل توجه است کوتاه بودن مطالب است. اکثر افراد زمانی که با نوشته های بسیاری در یک صفحه مواجه می شوند به هیچ وجه تمایلی به خواندن آن ندارند و حتی زحمت خواندن تیترها و عناوین را هم به خود نمی دهند.

یکی از بهترین روش ها برای جلب توجه کاربران استفاده از محتواهای سمعی و بصری است. استفاده از عکس و ویدئو به جای محتوای متنی می تواند جالب توجه تر باشد.شما می توانید توضیح کوتاهی را در داخل یک عکس بگنجانید، یعنی تصویری از یک محصول خود در وب سایت قرار دهید و یک توضیح کوتاه و جذاب داخل عکس درباره این محصول قرار دهید این مساله موجب می شود که کاربران با خواندن آن نسبت به محصول شما کنجکاو تر شوند و به دنبال توضیحات بیشتر درباره آن محصول بگردند. همچنین می توانید از این نوع محتواها در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک نیز استفاده کنید و کاربران خود را به سمت سایتتان هدایت فرمایید.

 

یکی از خدمات شرکت پارسیان میزبان برای صاحبان مشاغل اینترنتی و وب مستران، ارائه برخی از روش های دیجیتال مارکتینگ است. در این شرکت خدماتی همچون افزایش بازدید سایت، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات متنی و بنری، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی موتورهای جستجو (سئو) انجام می پذیرد.

 

پارسیان هاست ارائه دهنده انواع خدمات در حوزه بازاریابی دیجیتال در خدمت شماست.


تاریخ: چهارشنبه 27 تیر 1397  11:11 AM