در این مقاله به بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز میپردازیم. در پایان این مطلب شما متوجه میشوید که برای سایت شما هاست ویندوز بهتر است یا هاست لینوکس. پس با ما همراه باشید.

 

ممکن است به هنگام انتخاب خدمات هاستینگ تفاوت هاست لینوکس و ویندوز برایتان سوال شده باشد و به دنبال پاسخ به این سوال بودید که هاست ویندوز بهتر است یا لینوکس یا چه تفاوتهایی بین هاست لینوکس و هاست ویندوز است؟

بیشتر ارائه دهندگان خدمات هاستینگ دو نوع میزبانی را ارائه می دهند:هاست لینوکس و هاست ویندوز. ولی تفاوت این دو در چیست؟

به طور کلی میزبانی لینوکس محبوب ترین سرویس میزبانی در دنیا به حساب می آید و بسیاری از برنامه نویسان ترجیح میدهند از این نوع سرویس استفاده کنند.

در حقیقت، بیشتر وب سایت ها به دلیل قیمت مناسب و انعطاف پذیری، اکنون با استفاده از هاست لینوکس میزبانی می شوند. هاست لینوکس با زبان برنامه نویسی PHP و MySQL سازگار است و بنا بر این از اسکریپت هایی مانند WordPress ، Zen Cart و phpBB پشتیبانی می کند. از طرف دیگر، میزبانی ویندوز از ویندوز به عنوان سیستم عامل سرورها استفاده میکند و زبانهای برنامه نویسی خاص ویندوز مانند ASP ، .NET ، Microsoft Access و Microsoft SQL server (MSSQL) را ارائه میدهد.

 

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز - هاست ویندوز بهتر است یا هاست لینوکس

 

به طور کلی ، هاست لینوکس اشتراکی بسیار ارزان تر از هاست ویندوز است ولی دلیل آن چیست؟

لینوکس یک سیستم منبع باز رایگان است. بنابراین ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب برای دادن مجوز استفاده از لینوکس به عنوان سیستم عامل هزینه ای دریافت نمیکنند و قیمت های کمتری را برای این نوع خدمات میزبانی ارائه می دهند.

این دو نوع میزبانی از امکانات یکسانی برخوردار هستند. بنابراین نوع سرویس میزبانی شما بسیار بستگی به نوع زبان برنامه نویسی که برای سایت شما استفاده میشود دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک وبلاگ با وردپرس راه اندازی کنید یا یک انجمن آنلاین با استفاده از phpBB راه اندازی کنید، پس میزبانی لینوکس انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. با این حال، اگر وب سایت شما به فناوری های خاص مایکروسافت مانند MSSQL نیاز دارد، شما ملزم به استفاده از میزبانی ویندوز هستید.

برنامه های خاص میزبانی ویندوز

اگر چه هاست ویندوز یک نوع رایج از سیستم عامل برای توسعه وب است، اما این سیستم عامل برای اکثر کاربران متوسط مورد نیاز نیست. به طور کلی، کاربران سیستم عامل ویندوز شرایط خاصی دارند و وبسایتهای خاصی به سیستم عامل ویندوز برای هاستینگ نیازمندند. در بیشتر موارد، به خصوص در محیط میزبانی اشتراکی، با استفاده از سیستم عامل لینوکس به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

در زیر لیستی از برنامه هایی که شما را به داشتن یک سرور ویندوز نیازمند میکنند، آورده شده است. اگر زبان برنامه نویسی سایت شما یکی از زبان های زیر نیست نیاز به هاست ویندوز ندارید و یک هاست لینوکس ارزان قیمت هم کار شما را راه می اندازد.


برنامه هایی که به سرور ویندوز نیاز دارند

اگر زبان برنامه نویسی سایت شما هر کدام از موارد زیر است شما برای اجرای سایت خود حتما باید از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید:

 

  • ASP کلاسیک

  • ASP.NET

  • MSSQL (سرور مایکروسافت SQL)

  • MS Access (مایکروسافت اکسس)

  • توسعه ویژوال بیسیک

  • C #

  • دسکتاپ از راه دور (فقط سرور اختصاصی)

سرور اختصاصی ویندوز می توانند از برنامه های اضافی خاص ویندوز پشتیبانی کنند. برای برخی از برنامه ها، ممکن است نیاز به خرید لایسنس و نصب نرم افزار بر روی سرور اختصاصی Windows داشته باشید.

Microsoft Exchange (نیاز به مجوز و نصب دارد)

Microsoft SharePoint (نیاز به مجوز و نصب دارد)

                

برنامه های خاص میزبانی لینوکس

 

لینوکس اگرچه یک پلتفرم رایگان و منبع باز است، اما همچنان یک استاندارد صنعتی باقی مانده است و رایج ترین سیستم عامل امروزی است. لینوکس محبوب ترین سیستم عامل سرورهای وب است و دارای ویژگی هایی است که طراحان وب نیاز دارند.

برنامه هایی که به سرور Linux نیاز دارند:

 

  • SSH

  • اسکریپت ها یا برنامه هایی که به ماژول های خاص Apache نیاز دارند.

  • سایت وردپرسی

  • سایت جوملا