یکی از اصلی ترین مواردی که مدیران سایت ها و وب مسترها برای بالا بردن سرعت سایت باید به آن توجه کنند انتخاب موقعیت مکانی مناسب برای سرور است و پاسخ به این سوال که هاست لینوکس ایران بهتر است یا خارج از کشور؟

 

هاست لینوکس ایران بهتر است یا خارج از کشور؟ یکی از اصلی ترین مواردی که مدیران سایت ها و وب مسترها برای بالا بردن سرعت سایت باید به آن توجه کنند انتخاب موقعیت مکانی مناسب برای سرور است. بنابراین انتخاب مکان مناسب برای سرور می تواند باعث افزایش سرعت و کیفیت وب سایت و بالا رفتن میزان محبوبیت آن شود.

 

مشتریان شما در ایران هستند؟


برای بررسی این موضوع که هاست لینوکس ایران بهتر است یا خارج از کشور ابتدا باید به نوع کسب و کار و بازار فروش محصول و مشتریان آن توجه شود به عنوان مثال اگر شخصی برای فروش یا معرفی محصولات خود تنها با مشتریان داخلی سر و کار دارد و به دنبال فروش در بازارهای جهانی نیست استفاده از سرورهای داخلی به مراتب بهتر است و اولویت دارد اما باید به این نکته توجه داشت که با توجه به اینکه سرورهای موتورهای جستجو در خارج از کشور قرار ندارد دستیابی به سایت های خارج از کشور برای این موتورها راحت تر و سریع تر صورت می گیرد که این خود می تواند رتبه مناسبی را برای این گونه سایت ها به وجود آورد.

در سایت خود درگاه بانکی دارید؟

 

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب هاست ایرانی یا خارجی دخالت دارد استفاده از درگاه بانکی در سایت های فروشگاهی است بدین منظور برای این نوع سایت ها با توجه به پرداخت هایی که داخل کشور انجام می شود استفاده از هاست داخلی و به ویژه سرور اختصاصی توصیه می شود زیرا علاوه بر امنیت بیشتری که دارد باعث سرعت بالاتر و عملکرد بهتر نسبت به هاست خارجی می شود.

از دیگر عواملی که در انتخاب هاست ایرانی نسبت به خارجی تاثیر دارد سرعت لود سایت است. با توجه به اینکه کاربران داخلی از اینترنت داخلی استفاده می کنند در نتیجه دسترسی به اطلاعات و دیتاهای سایت در سرورهای داخلی راحت تر بوده و از سرعت بیشتری برخوردار است.  

 

تاثیر هاست لینوکس در کیفیت و سئو سایت

 

از مهمترین نکاتی که مشخص می کند هاست لینوکس ایران بهتر است یا خارج از کشور، میزان سرعت و کیفیت آن است. از نظر سرعت می توان گفت هرچه سروری که مورد استفاده کاربر قرار می گیرد به او نزدیک تر باشد سرعت آن بیشتر است بنابراین برای کاربران ایرانی استفاده از سرور ایرانی دارای سرعتی به مراتب بیشتر از سرور کشورهایی نظیر آمریکا است که فاصله زیادی از ایران دارد. اما اگر کاربرانی که از سایت ایرانی بازدید می کنند اکثرا از کشورهای اروپایی یا سایر کشورها باشند طبعا استفاده از هاست کشورهای دیگر نظیر آلمان می تواند باعث بالا رفتن سرعت لود سایت برای کاربران خارجی شود.

کیفیت سرویس هاست نیز به میزان آپ تایم و سرعت اینترنت متصل به سرور بستگی دارد. آپ تایم به معنای میزان در دسترس بودن سرور است بنابراین به کاربردن اعدادی نظیر 99% برای آپ تایم سایت به این معناست که این سایت در طول یک ماه به میزان 99% در دسترس بوده است. از این رو می توان گفت میزان آپ تایم سرورهای خارجی نسبت به ایرانی بهتر است.از دیگر عواملی که باعث محبوبیت وب سایت ها در موتورهای جستجو می شود میزان پینگ به سرورهای گوگل است.

با توجه به اینکه شرکت گوگل دارای دیتا سنترهای زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است می توان گفت به دلیل پینگ بهتر سرورهای خارجی به گوگل، استفاده از هاست خارجی در ایران دارای طرفداران زیادی است. اما در کل ذکر این نکته ضروری است که سرورهای ایرانی برای کاربران ایرانی به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری داخل کشور دارای اولویت است و استفاده از دامنه های ملی نظیر .ir در سئو سایت های ایرانی دارای اهمیت است و به دلیل استفاده از هاست داخلی تاثیر تحریم های خارجی بر روی آن بسیار کمتر است.