• هاست قیمت مناسب
برای همگی ما پیش آمده است که که به خاطر محدودیت زمانی و کمبود وقت، صرفه جویی در زمان و مصرف اینترنت، از مشاهده ی روزانه ی سایت ها یا وبلاگ های مورد علاقه مان اجتناب نموده ایم. تکنولوژی جدیدی که قصد معرفی و پیشنهاد آن را به شما داریم، مشاهده ی موضوعات و مطالب مورد علاقه تان را، بسیار آسان کرده است. همینطور که شما مطمئن هستید؛ این مطالب به روز و آپدیت شده می باشند و همینطور این تکنولوژی قابلیت این را داراست که شما مطلب خاصی را از مجموعه مطالب مورد علاقه خود حذف و یا اضافه نمایید.

این تکنولوژی که می خواهیم آن را معرفی و به شما پیشنهاد کنیم، RSS نام دارد.

در جاهای مختلف، این کلمه را  مخفف سه عبارت گفته اند:

  1. Really Simple Syndication

  2. Rich Site Summary

  3. RDF(Resource describtion Frame work) Site Summary

علاقه مندی به خواندن مطالب به روز

برای مثال تصور کنید که هرروز به دیدن مطالب یک یا چندین سایت، و یا یک یا چندین وبلاگ مخصوص، حتی خواندن آنلاین اخبار روز دنیا راجع به سیاست و اقتصاد، پزشکی، فناوری و ... علاقه مندید؛ و برای مشاهده ی این مطالب مجبورید که هرروز به آن سایتها و وبلاگهای موردنظر سرزده و از آنها بازدید نمایید.

مشکلات عدم استفاده از تکنولوژی RSS

  1. سرزدن روزانه به وبلاگ ها و سایت های مورد علاقه ی شما وقت پرارزش شما را میگیرد.

  2. هزینه ی مصرف اینترنت شمارا نیز بالا می برد.

  3. حتی ممکن است مطالب مورد علاقه ی شما در آن سایت ها یا وبلاگ ها به روز و آپدیت نشده باشد.

این تکنولوژی (RSS) که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم؛ زیرمجموعه ی Feed ها یا همان ترجمه ی تحت اللفظی خوراک  میباشد، که مطالبی را در دوره ی زمانی مخصوص به روز رسانی می نماید.

زبان یا فرمت RSS

شاید راجع به زبان برنامه نویسی HTML شنیده باشید؛ ویا حتی با آن آشنایی کامل داشته باشید. HTML زبان نمایش اطلاعات به صورت کامل است ولی در RSS از زبان یا فرمت XML استفاده شده است.

XML در واقع از مشتقات همان زبان HTML است.

فرمت XML زبانی است؛ برای حمل و نقل و ذخیره ی محتوا، با قابلیت تفکیک:منظور از حمل محتوا، حفظ معنای محتوا و اطلاعات میباشد. XML فرمتی مستقل از نرم افزار و سخت افزار و تنها جهت انتقال و حمل و ذخیره سازی محتوا و اطلاعات است؛ در صورتیکه HTML برای نمایش اطلاعات و داده ها با چیدمان و صفحه آرایی میباشد.

گفته شده است که XML هیچگاه نمی تواند جایگزین فرمت و زبان HTML گردد.

پس تا به اینجا متوجه شده ایم که برخلاف سایت ها و وبلاگ ها که با فرمت HTML صفحه آرایی شده اند، RSS نوعی تکنولوژی است که از فرمت XML در آن استفاده شده است و این فرمت تنها می تواند اطلاعات و داده ها و محتوای مربوطه را بدون صفحه آرایی و چیدمان، طراحی و رنگ و لعاب یک وب سایت و ... و تنها به صورت متن ساده به شما کاربران عزیز منتقل نماید؛ که همین موضوع باعث صرفه جویی در مصرف اینترنت و هزینه های شما خواهد گشت.

بنابراین چون فایل های RSS بدون چیدمان و دیزاین و صفحه آرایی میباشند، پس حجم بسیار پایینی هم دارا هستند.

مزیت RSS

اینکه در RSS ها صفحه آرایی و دیزاینی وجود ندارد و فقط متون ساده میباشد:

  1. به دلیل ضیق وقت، سرعت خواندن مطالب بالا می رود.

  2. مجبور نیستید جهت بارگذاری صفحه آرایی ها و گرافیک صفحه های وب، حجم اینترنت خود را مصرف نموده و یا زمانی را برای بارگذاری صفحات وب تلف بنمایید!!

امروزه در بیشتر سایت های معتبر و مهم شاهد RSS هستیم.

اینکه دستگاه کاربری شما به طور خودکار به سایت های مورد علاقه ی شما سر بزند ( البته طی محدوده ی زمانی مشخص ) و جدیدترین خبرها و اطلاعات مورد علاقه ی شما را دانلود می نماید، بسیار لذت بخش است.

کاربری RSS

RSS ها هم در انتشار اخبار یا همان Sydication ایفای نقش می نمایند (که میخواهید اخبار یا مطلبی را برای دوستانتان یا دیگر کاربران منتشر نمایید(. و هم در گردآوری یا جمع آوری اخبار و اطلاعات (Aggregation) نقش دارد؛ که توسط ابزارهایی مثل NewsGator که برای Outlook 2003 طراحی شده است یا Feeddemon که بصورت مستقل کار می کند و تنها با پرداخت هزینه می شود از آن استفاده کرد، نقش دارد.

شما با RSS هم در مصرف اینترنت خود صرفه جویی کرده اید، چون مبتنی بر متن است و همین مبتنی بر متن بودن، سرعت بالای بارگذاری یا لود صفحه را افزایش می دهد پس به این ترتیب در نهایت در زمان خود هم صرفه جویی نموده اید.

شما با RSS می توانید از سایت ها و وبلاگ های مختلف، اطلاعات و اخبار مورد علاقه خود را در یک مکان گرد آوری کنید و همینطور شما با RSS لازم نیست که به سایت ها و وبلاگ های متخلف هر روز سر بزنید چون در بازه های زمانی مشخص RSS به روز شده و اطلاعات داخل آن هم به روز می گردند.

چگونگی استفاده از RSS

پارسیان میزبانی ها سعی دارند گام به گام اولین تجربه شما را در استفاده از RSS با شما همراه باشند تا شما هم به جمع کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده می کنند بپیوندید.

  1. در اولین مرحله شما باید از یک RSS Reader استفاده کنید، چون همانطور که گفته شد فرمت آن با XML است و توسط یک Reader به متن برگردانده شود.
    ما از یک RSS Reader آنلاین مثل Google Reader استفاده میکنیم.

  2. شما باید یک اکانت در گوگل (Gmail) بسازید تا بتوانید از Google Reader بهره ببرید. به صفحه اصلی گوگل رفته و Sign in نمایید، حال به آدرس https://www.google.com/reader  رفته تا به صفحه Google Reader وارد شوید.

  3. RSS وبلاگ ها و یا سایت ها توسط لینک زیر نشان داده شده اند، به سایت یا وبلاگ مورد علاقه خود رفته و لینک RSS آنرا با راست کلیک کپی نمایید.

  4. اکنون آدرس RSS کپی نموده از وبلاگ را در صفحه Google Reader وارد نمایید.
    گوگل توسط آدرسی که وارد کرده اید (لینک کپی شده)، آخرین مطالب سایت مورد علاقه تان را به شما نشان می دهد. جهت افزودن این  RSS به مجموعه RSSهای خود دکمه Subscribe را بفشارید.

برای دیگر سایت ها نیز می توانید از همین روش استفاده نمایید.

 

حذف یک RSS

جهت حذف یک RSS از مجموعه RSSهای خود در قسمت بالای صفحه ی Google Reader دکمه ی Edit Subscribtions را بفشارید، لیست کلیه RSSهای شما نمایان خواهد شد. اکنون RSSمورد نظر را انتخاب نموده و آنرا UnSubscribe نمایید، تا این آدرس از لیست RSSهای شما حذف گردد.

 

منتشر کردن RSS در سایت خود

چنانچه تکنولوژی RSS را بخواهید در سایت خود بگنجانید، احتیاج به سرور قوی یا نرم افزار های با قیمت بالا ندارید، تحقیقاً کلیه ابزار های مدیریت محتوی و وبلاگ ساز بدون هیچ دردسری توانایی تولید RSS را دارند. در هر زمان که اطلاعات جدیدی را به سایت یا وبلاگ خود بیفزایید، RSS شما بطور اتوماتیک در یک فایل مجزا بروز خواهد کرد.

 

پارسیان میزبان بر این تلاش بود که حتی المقدور RSS را برای شما کاربران گرامی معرفی و نحوه ی استفاده از آن را توضیح دهد.

پس به جمع استفاده کنندگان RSS بپیوندید!!!